Article publicat a l'accent per Marc Jordà, historiador i col·labodor de l'EI de València.
Les CUP i la política Burgesa
El recent èxit de la Candidatura d’Unitat Popular a les eleccions
autonòmiques catalanes ha revifat el debat intern a l’independentisme
sobre el paper que ha de jugar l’organització que es presenta a les
eleccions. La meva aportació, si bé no qüestiona la funció d’una
sectorial específicament dedicada a la lluita parlamentària, sí que
critica no obstant el paper central que se li vol atorgar dins el
moviment. Pense que les Cup haurien de ser una sectorial més, amb el
mateix pes que la resta d’organitzacions, i no el centre al voltant del
qual gire tot l’independentisme. Veiem-ho per parts.
La primera raó és que la Cup, com organització destinada a
presentar-se a eleccions, s’ha de regir pels principis de la política
burgesa. En aquesta, l’objectiu de les organitzacions és aconseguir
representació parlamentària i, una volta aconseguida, conservar-la. Per
això són necessaris els vots. El grup parlamentari representa a les
persones que el voten, i eixos vots són el seu capital, el que li atorga
més o menys poder en relació a la resta d’organitzacions. I per
aconseguir vots, el partit ha de llançar missatges a la societat,
consignes i programes que en la mesura que connecten amb les
sensibilitats dels votants potencials es converteixen en vots, en
capital polític, a la següent legislatura. Com més concret siga el
missatge doncs, menys possibilitat tindrà d’arribar a més votants
potencials. I inversament, com més imprecís i ambigu siga el discurs,
més possibilitats tindrà d’arribar a les diferents sensibilitats
existents. Eixa és la essència de la política de masses, un escenari on
tots llancen missatges al carrer amb la intenció de fer-se en les
pròximes eleccions amb els vots dels qui abans votaven a altres partits.
Si les Cup volen tenir utilitat en el paper que s’han asignat han de
respectar aquest principi bàsic. Han d’acceptar les normes del joc i
calcular les seves accions perquè aquelles es traduesquen en vots. Si
l’organització pensada per participar en eleccions no ho valora tot en
clau electoral, no té raó de ser.
Però és que, si tot es fa per aconseguir vots és perquè l’altra part
de la política burgesa consisteix a negociar. Els partits que tenen
representació parlamentària arriben a acords que serveixen de base per
elaborar lleis que regulen la vida quotidiana dels ciutadans. Els grups
parlamentaris doncs, per portar a la pràctica els seus programes, es
veuen obligats a pactar amb altres grups no necessàriament afins per
aconseguir els vots necessaris als parlaments i convertir les seves
propostes en lleis. En aquestos pactes juguen un paper determinant els
vots que han recollit els partits a les urnes. A major nombre de vots,
major capacitat de negociar perquè s’obtenen més escons als parlaments
on es voten finalment les lleis. Però per negociar, inevitablement, cal
cedir en alguns punts del programa propi per aconseguir portar a la
pràctica altres que es consideren més importants. Els programes per tant
es converteixen a la política burgesa en moneda de canvi que es
negocia, es retalla i s’adapta a les necessitats de cada negociació en
funció del poder en escons que en tenen els partits en cada moment. I
aquesta forma de fer política, si bé útil per resoldre conflictes entre
les faccions burgeses, no ho és en absolut per les organitzacions
revolucionàries com les Cup. Les posa davant la disjuntiva de negociar
per aconseguir part del seu programa sacrificant l’altra part a canvi, o
negar-se a pactar i perdre per tant tota capacitat de participació útil
als parlaments.
I el que és més important, aquest tipus de política no poden fer-la
aficionats. Exigeix agents experimentats, polítics professionals, que
sàpiguen moure’s a les aigües de les negociacions, no sempre públiques, i
que sàpiguen triar quins punts del seu programa es poden negociar i en
quines condicions. La política burgesa per tant, al temps que crea les
seves normes pròpies, crea també al seu professional, al burócrata, que
està més especialitzat en la funció de negociar que en el contingut
concret del seu programa. Al món parlamentari no hi ha polítics de
dretes o d’esquerres sinó polítics professionals, individus que per la
mateixa dinàmica del seu treball viuen allunyats dels ciutadans a qui
representen perquè es dediquen, a jornada completa, a negociar entre si.
I això de nou, per un programa revolucionari, suposa un problema perquè
l’allunya dels principis que el defineixen. Per un costat perquè
acceptant a les seves files polítics professionals, cedeix la veu del
poble a un grup de tècnics que tenen més a veure entre si, siguen del
partit que siguen, que amb les persones que els han triat. I per altre
costat perquè aquestos tècnics són un grup amb interessos propis,
diferents als de les persones que representen. Viuen de fer política i
necessiten conservar l’escó per continuar fent-la. El burócrates viuen,
al marge de la seva honestedat, de negociar amb la confiança que s’ha
dipositat en ells. Participar de la vida parlamentària obliga per tant
al moviment revolucionari a crear un cos de polítics professionals que
transforma el seu funcionament intern per acomodar-lo a un tipus de
política que en principi rebutja.
La primera conclusió és clara. La política burgesa que fan les Cup
representa tot el contrari de la política revolucionària. Això ho
hauríem de tenir clar independentment de la nostra opinió al respecte.
Ens obliga a pensar en aconseguir vots, al preu que siga, per poder
tenir veu als fòrums on es debaten les lleis. Ens obliga per altre
costat a negociar constantment amb enemics i a sacrificar part del
nostre programa perquè altres parts puguen realitzar-se. I ens obliga en
darrer loc a delegar les nostres decisions en una casta de polítics
professionals que, per definició, representen tot el contrari de la
democràcia autèntica que el moviment revolucionari pretén aconseguir.
Les Cup usen les velles formes de fer política, les que pretenem
superar, però ocupen no obstant un paper important dins la lluita.
Permeten donar veu institucional a les classes que no estan al poder i
permeten, mitjançant l’ús d’aquestes formes polítiques, obrir espais
perquè eixes classes puguen imaginar noves formes de prendre decisions.
L’organització parlamentària per tant té lloc dins el moviment
revolucionari sempre que es limite cumplir la seva funció, i sempre que
es relacione amb els altres de col·lectius del moviment en condicions
d’igualtat, com una més entre la resta. Només així, relacionant-se amb
elles de forma autènticament democràtica, neutralitza la seva tendència a
acomodar-se dins el funcionament de la política tradicional.
Però és que, i aquesta és la segona raó, fer de les Cup el centre de
tot moviment farà que les lleis de la política tradicional marquen
l’agenda i els ritmes de l’indepdendentisme. El nom Cup, en principi,
trasmet la idea que aquesta és una sectorial més. Quan parlem de
candidatures ens fem la idea que estem davant una estructura
descentralitzada, que no és un partit sinó un conjunt de llistes, i que
la seva funció específica és la de presentar-se a eleccions. Són
candidatures que s’elaboren en cada barri, en cada municipi, per accedir
als parlaments i fer front des d’una perspectiva revolucionària als
problemes que pateix el poble. Ahí comença i acaba en principi el seu
paper. El que passa és que a mesura que ha passat el temps i els èxits
han arribat, aquesta idea de sectorialitat s’ha anat perdent en favor
d’una noció de partit polític tradicional. Ara sembla que les Cup s’han
convertit en la Cup. Ja no són per tant organitzacions descentralitzades
construïdes al voltant dels problemes específics de cada municipi, sinó
un sola organització amb estructures directives que condicionen el
funcionament de cada llista concreta. I no solament això. Ara sembla que
la Cup no ha de ser una organització sectorial més, amb els seus
militants propis, sinó una entitat on estan presents els membres de la
resta d’organitzacions de l’independentisme i que aspira a marcar les
línies d’acció per tot el moviment precisament per eixa raó. Aquí,
segons la meva opinió, és on apareixen els problemes grossos.
En primer lloc perquè una organització concreta no pot ser jutge i
part al mateix temps. Una organització no pot tindre prioritats pròpies,
que que venen donades per la seva funció sectorial, i ser al mateix
temps el fòrum on es determinen les prioritats de la resta. Perquè
d’aquesta manera, inevitablement, les necessitats d’aquesta organització
concreta acaben confonent-se amb les del mateix moviment i arriben fins
i tot a substituir-les. El que el moviment necessita acaba
convertint-se en el que necessita eixa organització, i les prioritats de
la resta de col·lectius passen a segon pla sempre en funció del que
aquella sectorial necessita en cada moment. D’aquesta manera, el fòrum
on es debaten les línies mestres del moviment ja no està composat per
membres de totes les organitzacions sinó que a totes les organitzacions
hi ha membres d’aquesta entitat supervisora, que en principi era
sectorial i ja no ho és en absolut. I aquest plantejament, lluny de ser
horitzontal i democràtic, és profundament vertical i jeràrquic. Quan les
necessitats d’una organització concreta suplanten a les del moviment en
conjunt, eixa organització i les seves funcions en principi sectorials
deixen de ser-ho i apareix una direcció encoberta sota la forma
d’assamblearisme.
En segon lloc perquè el tipus de persones que militen en aquesta
organització, que són els polítics professionals de què abans parlàvem,
es converteixen en l’ànima del moviment i en aquells que li donen la
seva personalitat distintiva. El moviment revolucionari es converteix
així en una entitat dirigida per burócrates encarregats d’obtindre a les
següents eleccions el major nombre de vots possibles per negociar amb
ells a les institucions. I utilitzen, per aconseguir-ho, els recursos i
els esforços de tota la resta d’organitzacions del moviment que passen
d’aquesta manera a ocupar una posició instrumental i subordinada. Els
burócrates, si bé poden cumplir una funció dins la lluita revolucionària
si actuen dins el seu marc específic de treball, no poden, no haurien
de ser en absolut els que marquen les línies mestres de tot el moviment
perquè estarien subordinant-lo als principis de la política burgesa.
Aquestos animals polítics, acostumats com estan a moure’s pels escenaris
de la política tradicional, no estan en condicions d’imaginar una nova
forma de fer política sinó que reprodueixen la que ja existeix. I no la
poden inventar perquè els seus interlocutors, els representants d’altres
organitzacions burgeses, ni la entendrien ni estarien disposats a
acceptar-la. La seva funció sectorial no és inventar noves formes de fer
política, sinó aprofitar els mecanismes de l’antiga per obrir-li espais
a la nova. Però si el moviment queda exclusivament a les seves mans, la
possibilitat que es desplegue eixa nova política es veu profundament
limitada.
I en tercer lloc i en definitiva perquè quan les lleis de la política
professional i els burócrates prenen el control del moviment
revolucionari, amb els seus pactes i reunions secretes, el moviment es
converteix en un partit polític més que està inserit cómodament dins les
lleis de la política burgesa. Deixa de ser diferent, deixa de ser
trencador, i deixa de ser revolucionari. No crea noves formes de fer
política que substituesquen les antigues i funciona de forma vertical
dificultant, amb els compromissos adquirits, l’exercici de la presa
directa de decisions. Aquest esquema jeràrquic, que tant he criticat a
Endavant, és al que sembla aspirar l’actual Cup, i al meu entendre
resulta encara més criticable tant en quant les prioritats que aquella
imposaria al moviment serien les que determinara la seva voluntat de
jugar a la política burgesa. Si en el primer cas una organització
aspirava a asignar-se el suposat paper sectorial de dirigir a les
altres, aquí eixa aspiració la representa una organització que no suposa
en ella mateixa cap canvi en la forma de fer política sinó tot el
contrari. I no suposa un canvi perquè vullga, o perquè els seus
integrants siguen deshonestos, sinó perquè la seva funció sectorial li
imposa estar constantment calculant en funció de les pròximes eleccions
per poder tenir alguna utilitat dins la vida política. Si les Cup volen
ser útils han de participar del joc institucional. El que no podem
permetre és que la resta d’organitzacion siguen arrossegades a eixe joc,
que és el que tem passaria si la Cup es convertira, com sembla, en el
nucli articulador de l’independentisme català.
Molts defensors d’aquest model de Cup argumenten que la seva és una
forma de fer política amb majúscules per contraposició a la que venia
fent-se fins ara. Això, a més de minusvalorar la lluita que es fa al
carrer en relació a la que fan els burócrates als despatxos, suposa al
meu entendre admirar la política tradicional en lloc de voler superar
per injusta. Suposa enlluernar-se per la mística de la foto i la reunió
secreta, i oblidar que és precisament eixa forma de fer política la que
el moviment revolucionari critica. Marx i Engels afirmaven que la lluita
institucional era necessària perquè el moviment revolucionari al carrer
continuara avançant. Però no crec que volgueren dir amb això que la
política burgesa havia de marcar els ritmes i l’agenda del moviment
revolucionari. Per això hem d’anar amb molta cura amb el procés que
tenim davant nostre i no deixar-nos portar per la eufòria o les
urgències. No siga cosa que la Cup, en lloc de ser el cavall de troia de
l’independentisme dins la política burgesa, esdevinga el cavall de
troia de la política burgesa dins l’independentisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada